5 tips als je je eigen bedrijf start

Je hebt de beslissing genomen. Na maanden of soms zelfs jaren aarzelen en nadenken: je gaat je droom verwezenlijken en begint met je eigen bedrijf. Of misschien wordt je door Corona nu wel met je neus op de feiten gedrukt en kom je door de huidige situatie in een stroomversnelling. Hoe dan ook: je wilt (en moet) direct vanaf de start een professionele indruk maken. In je vak ben je tenslotte een professional. Voor een professionele start heb je een logo, een huisstijl en een website nodig. Maar hoe pak je dat aan en waar moet je op letten? Wat is belangrijk om geld aan uit te geven en wat niet? Wat doe je eerst? Welke kleuren gebruik je? En hoe zit het met drukwerk? Allemaal vragen die regelmatig langskomen. Ik geef je vast 5 tips:
En wil je meer weten? Stuur me een mail dan krijg je van mij een informatieve folder met nog meer tips en antwoorden.

1 BEGIN BIJ HET BEGIN

Het ligt voor de hand, maar begin met de bedrijfsnaam en laat een goed logo ontwerpen. Over een goed logo is nagedacht, het betekent iets en staat ergens voor. Een goed logo vertelt jouw verhaal en is niet zomaar een plaatje. Zorg dat je kunt uitleggen wat jouw logo betekent en waar het voor staat. 'Gewoon mooi' is geen goede kwalificatie maar subjectief (wat jij mooi vindt kan een ander heel erg lelijk vinden).
Vanuit een logo kan een passende huisstijl ontworpen worden, en is de huisstijl er dan weten we vervolgens ook hoe de website er uit moet gaan zien, en een folder bijvoorbeeld. Eerst de basis, dan het vervolg.

2 DE JUISTE LOOKS

Realiseer je het belang van een goed logo en een goede huisstijl. Je logo staat aan de basis van de uitstraling van je bedrijf. En de complete look van je bedrijf past bij jou, maar spreekt ook je doelgroep aan. Gebruik de juiste kleuren, de juiste typografie, en de juiste afbeelding. Kies je bijvoorbeeld voor een woordmerk of voor een beeldmerk? Het is allemaal even belangrijk voor het totaalplaatje, voor de eerste indruk die iemand van jouw bedrijf krijgt.

3 GOEDE INHOUD

Denk na over je bedrijf: wat heb je te bieden en waarom zou iemand bij jou moeten komen en niet bij je collega? Welk probleem van jouw klant kun jij oplossen? Wat is jouw USP (Unique Selling Point)? Dit klinkt overdreven maar het is heel handig om zelf te weten wat jou bijzonder maakt en anders dan anderen.
Als je dit weet en onder woorden kunt brengen (je ‘elevator pitch’) dan weet je ook wat de basis is voor de inhoud van je website, van een folder etc. Met goede inhoud bedoel ik niet alleen een goede tekst maar bijvoorbeeld ook goede foto's. En ook al doe je graag alles zelf, soms is het slimmer om iets uit te besteden.

4 DENK NA OVER DE WEBSITE

Een website is belangrijk maar kan dat op verschillende manieren zijn:
• een digitaal visitekaartje
• een uitgebreide beschrijving van je diensten
• een informatiekanaal voor je cliënten
• een webshop
Denk van te voren goed na over wat voor soort website je wilt hebben en of de site van direct belang is voor het krijgen van cliënten. Het hebben van een website alleen is nooit voldoende! Zorg voor je eigen promotie, via social media, via netwerken etc.

5 GA NETWERKEN

Zorg dat je visitekaartjes hebt en dat je website in orde is en laat vervolgens jezelf aan de wereld zien. Dat kan heel goed bij zakelijke netwerken. Kijk welke netwerken er in je omgeving actief zijn, ga overal een keer naar toe en bekijk dan welke het waard zijn voor jou om in te investeren.
Lees deze blog over het nut van opvallen!