Zoeken op Google Maps...
...wordt steeds gewoner. Kijk op de kaart en zie in één oogopslag welke bedrijven bij jou in de buurt zitten. Vooral makkelijk als je onderweg bent en op je mobiele telefoon kijkt.
Als Steven en ik op reis zijn met onze camper heb ik natuurlijk altijd mijn telefoon bij me. Om tijdens het rijden te kunnen whatsappen met onze kinderen (;-) maar vooral om te zoeken naar campings, supermarkten en restaurantjes voor koffie (heel belangrijk).
Ik zoek bijna alleen nog maar op Google Maps: terwijl je ergens rijdt direct kunnen zien waar alle campings zijn, waar bepaalde winkels zitten en welke route je dan moet nemen. Hoe handig is dat?
Zoeken op Google Maps
Kijk waar je bent (klik rechts in je scherm op het cirkeltje met het kruis erin (op mobiel) en je ziet een blauw bolletje wat aangeeft waar je bent (op je pc gaat dit automatisch). Type vervolgens in wat je zoekt ('restaurant', en in een mum van tijd zie je dan al die rode markers van de bedrijven die op Maps staan.
Belangrijker: jouw bedrijf op Google Maps
Het begint natuurlijk allemaal met een vermelding. Checken of je op Maps staat is heel eenvoudig: je zoomt in op het adres van je bedrijf en als je bedrijfsnaam niet onder je cursor of vinger verschijnt, dan is die voor anderen dus ook onzichtbaar. Zeker als je bedrijf nog maar kort bestaat, of als je net verhuisd bent, dan kan dit gebeuren.
Als jouw bedrijf aanwezig is op Google Maps kan dat een cruciaal verschil voor je omzet maken. Natuurlijk vanwege recensies op de online kaart, maar ook vanwege alle informatie die op Maps te vinden is. Maar die informatie... die moet je er wel zelf op zetten!
Als je een Google-account hebt dan kun je via Google Mijn Bedrijf https://www.google.nl/business/ heel eenvoudig je bedrijfsgegevens invullen. Doe dit zo zorgvuldig mogelijk, des te betrouwbaarder beoordeelt Google je en des te hoger kom je in de zoekresultaten. Omschrijf ook in 1 of 2 woorden wát je doet. Als je die zogenaamde 'keywords' toevoegt aan je bedrijfsnaam word je beter en sneller gevonden.
Heb je dat eenmaal gedaan, dan sta je op de online kaart. Well done! Potentiële klanten kunnen je nu vinden en reviews achterlaten. Je kunt je vermelding ook updaten, bijvoorbeeld wanneer je nieuwe producten toevoegt of je openingstijden aanpast. Met name dat laatste is belangrijk, niemand staat graag voor een dichte deur. En je kunt jezelf fraaier op de kaart zetten door foto’s van je bedrijf toe te voegen.
- Heb je geen Google-account? Maak er dan eentje aan.
- Sta je al op Maps maar niet met de juiste gegevens? Zoek je vermelding op, klik hem aan en kies in de linkerkolom voor wijziging voorstellen en vervolgens voor naam etc wijzigen. Nu kun je de gegevens aanpassen. Het kan wel een paar weken duren voor je wijzigingen op Maps kunt zien.
- Zorg dat je een goede website hebt die je op Google Maps kunt plaatsen
- voeg regelmatig foto’s toe, zo laat je zien dat je steeds je inhoud vernieuwt.
Welke info zet je op Google Maps?
Wanneer mensen je bedrijfsnaam aanklikken op de kaart dan verschijnt in de linkerkantlijn de nodige informatie. Jouw potentiële klanten willen in één oogopslag je telefoonnummer, mailadres, openingstijden en je eventuele URL zien. Zo kunnen ze met een enkele klik naar je website of (vanaf een mobiel apparaat) opbellen. Als mensen een bezoek plannen dan kunnen zij je locatie opslaan en er eventueel gelijk naartoe navigeren. Idealiter bewaren ze je locatie op hun kaart zodat ze je ook een volgende keer sneller weten te vinden. In de kantlijn staat verder het gemiddeld aantal sterren (van 1 tot 5) waarmee klanten je beoordelen. Door op reviews te klikken kunnen mensen lezen wat erover je geschreven wordt.